Sa oled siin

Uus rahastamispõhimõte toob järgnevatel aastatel abivahendite hüvitamisse olulises mahus lisaraha

Praeguseks on turul 92 abivahendi ettevõtet kokku 494 teeninduspunktiga.
Praeguseks on turul 92 abivahendi ettevõtet kokku 494 teeninduspunktiga.

2019. ja 2020. aastal suunab riik abivahendite hüvitamiseks olulises mahus lisaraha, kasutades selleks ravimite kompenseerimisega sarnast eelarve planeerimist, lepiti kokku riigi eelarvestrateegia läbirääkimistel. Sellega tagatakse abivahendite kättesaadavus kõigile abivajajatele.

„Abivahendite rahastamises tuleb järgmisest aastast põhimõtteline muutus, mis võimaldab meil paremini toetada erivajadustega laste ja täiskasvanute iseseisvat toimetulekut ning ära hoida võimalike tervisekahjude tekkimist või süvenemist,“ ütles sotsiaalkaitseminister Kaia Iva. „Täpselt kokku lepitud reeglid, tõhus piirhinna süsteem ja järelevalve on eeldused, et saame abivahendite süsteemi vabastada murest raha lõppemise pärast aasta lõpus või vajadusest peatada mõningate abivahendite kompenseerimist juba aasta esimestest kuudest.“

2019. aastast tehakse riigi eelarvestrateegia kokkuleppe kohaselt abivahendite eelarves esialgu kaheks aastaks põhimõtteline muutus, mis võimaldab tagada abivahendite regulatsioonis kokkulepitud alustel abivahendi igale abivajajale. Sotsiaalkindlustusamet jääb eelarve kasutust pingsalt jälgima ning edaspidigi rahuldatakse põhjendatud juhtudel erimenetluse taotlused.

Sotsiaalkaitseministri sõnul on rikkumiste ennetamiseks ja riigieelarve vahendite tõhusaks kasutamiseks kavas tõhustada sotsiaalkindlustusameti järelevalvet ja analüütilist võimekust. „Kahe aasta jooksul analüüsitakse uue rahastamispõhimõtte toimimist ja selle mõju nii abivahendite kasutamisele kui riigieelarvele – iga euro peab minema õigesse kohta. Eesmärk on, et igapäevaselt möödapääsmatult vajalikud abivahendid oleksid inimestele tagatud konkreetse aasta eelarve mahust sõltumatult,“ sõnas Kaia Iva.

Riigi eelarvestrateegia läbirääkimistel arutati ka hoolekandeasutustes abivahendite tagamist ning ka selleks leiti täiendavad vahendid, et riigi toel hakkaksid isiklikuks kasutamiseks mõeldud abivahendeid suuremas ulatuses saama ka hoolekandeasutustes elavad inimesed.

Abivahendite süsteem korraldati ümber 2016. aastal, kui riik kehtestas abivahenditele piirhinnad ning koondas nende hüvitamise maavalitsustest sotsiaalkindlustusametisse. 2018. aastast said abivahendite tõendite väljastamise õiguse tegevus- ja füsioterapeudid ning laienes erisuste ring, mille puhul ei ole abivahendi korduval taotlemisel vaja arsti või rehabilitatsioonimeeskonna tõendit.

Võrreldes 2016. aastaga lisandus mullu 35 abivahendi ettevõtet, sh kaks apteegiketti 205 teeninduspunktiga. Praeguseks on turul 92 abivahendi ettevõtet kokku 494 teeninduspunktiga.

Tulevaks aastaks on abivahenditele planeeritud 14,5 miljonit eurot.


Taustainfo

  • Tänavust riigi eelarvestrateegiat ehk RESi tehes lähtutakse valitsuse suurtest eesmärkidest: edendada jätkusuutlikku majanduskasvu, suurendada rahvaarvu, tugevdada julgeolekut ning suurendada ühiskonna heaolu ja sidusust.
  • Eelarvestrateegia eesmärk on planeerida tegevusi ja raha pikemaajaliselt, pidades silmas valitsuse prioriteete, tulevikuprognoose ja üleilmseid trende.
  • Eelarvestrateegia seob kokku valitsuse suuremad eesmärgid, ministeeriumide plaanid ja tegevused ning nende rahastamise järgmiseks neljaks aastaks.
  • Eelarvestrateegia koostatakse igal kevadel. Valitsus kinnitab selle hiljemalt aprilli lõpul ning riigikogu korraliste valimiste aastal ehk ka 2019. aastal hiljemalt mai lõpul.
  • Sügisel menetlevad valitsus ja Riigikogu järgmise aasta riigieelarvet, siis selguvad järgmise aasta konkreetsed kulud ja tulud, sealhulgas näiteks eri valdkondade lõplik palgafond.

Veel uudiseid samal teemal

„Peresõbraliku tööandja märgise saanud tööandjad on välja toonud, et nende töötajad on rahulolevamad ning paranenud on organisatsiooni tööõhkkond, mida töötajad tänapäeval üha rohkem hindavad,“ ütles sotsiaalkaitseminister Kaia Iva. Pildi autor Ann Vaida
07.11.2018|Sotsiaalministeerium

Tööandjaid oodatakse kandideerima peresõbraliku tööandja märgise programmi

Sotsiaalministeerium avas novembri algusest uue peresõbaliku tööandja märgise kandideerimisvooru. Programmi on oodatud kõik tööandjad nii erasektorist, avalikust kui ka kolmandast sektorist, kes soovivad panustada organisatsiooni töökultuuri ja on võtnud eesmärgiks muuta töökeskkonda pere- ja töötajasõbralikumaks.

„Tugisüsteemiga liitumine on kohalikule omavalitsusele vabatahtlik, kuid tegemist on hea võimalusega panustada oma piirkonna noorte abistamisse, et toetada noorte iseseisvat toimetulekut, hariduse omandamist, töövalmiduse suurendamist ning tööturule minekut,“ ütles tervise- ja tööminister Riina Sikkut.
24.10.2018|Sotsiaalministeerium

Uus seire: omavalitsused aitavad tööturult ja haridusest eemale jäänud noori

Üle Eesti toimus noortegarantii tugisüsteemi teine seire ning 39 kohalikku omavalitsust alustavad võimalike abivajavate noortega ühenduse võtmist. Noortegarantii tugisüsteemi eesmärk on pakkuda tuge 16-26-aastastele noortele, kes soovivad abi ja on mistahes põhjustel eemale jäänud tööturult või hariduse omandamisest.