Sa oled siin

Minister Ossinovski tegi ettepaneku oluliselt piirata alkoholireklaami

Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski otsustas oluliselt piirata alkoholireklaami ja ka alkoholi kättesaadavust ning saatis sellekohase seaduseelnõu kooskõlastusringile. Eesti riik on seadnud eesmärgiks viia alkoholitarbimine püsivalt alla kaheksa liitri absoluutset alkoholi elaniku kohta aastas. Täna tarbitakse Eestis ligi kümme liitrit absoluutset alkoholi inimese kohta aastas.

"Statistika ja uuringute põhjal on teada, et alkoholi tarbimist vähendavad alkoholi kallinemine ja reklaami ning kättesaadavuse piiramine. Erinevaid abinõusid on kasutatud, sealhulgas tõstetud alkoholiaktsiisi, kuid 2009. aastast kuni tänaseni ei ole alkoholi tarbimine Eestis sisuliselt langenud. Seega senised abinõud ei ole olnud piisavad. Seetõttu oleme otsustanud oluliselt karmistada piiranguid nii alkoholireklaamile kui ka alkohoolsete jookide kättesaadavusele," selgitas minister Jevgeni Ossinovski.

Vastavalt kavandatud eelnõule ei tohi alkoholireklaam edaspidi enam sisaldada helilisi ja visuaalseid kujunduselemente. Teisisõnu tähendab see piirang, et televisioonis ja internetis võib näidata üksnes ühevärvilist liikumatut pilti ning raadios, teles ja internetis võib reklaamides ette lugeda vaid tooteinfo ja tervisehoiatuse. Muusikalise kujunduse kasutamine lubatud ei ole. 

Reklaam võib sisaldada üksnes alkohoolse joogi nime, liiki, tootja nime, kaubamärki, päritolumaad, geograafilist piirkonda, etanoolisisaldust mahuprotsentides, müügipakendi kujutist ning kirjeldada selliseid toote omadusi nagu värvus, aroom ja maitse.

Keelatakse ka alkoholi välireklaam.

Eelnõu kohaselt tuleb alkohoolsed joogid paigutada müügikohtades teistest kaupadest eraldi. 1. jaanuarist 2018 on aga kauplustes alkoholi müümiseks nõutav läbipaistmatute vaheseintega eraldatud ala. Väikestes kauplustes piisab sellest, kui alkohoolseid jooke müüakse letist.

Ministri ettepaneku kohaselt keelatakse 1. jaanuarist 2017 alkoholi müük tanklates.

Toitlustusasutustes keelatakse Happy hour ehk võimalus pakkuda mingitel tundidel alkoholi kaks ühe hinnaga või tavapärasest soodsamalt.

Samuti karmistatakse müüjatele kehtestatud nõuet tuvastada alkohoolsete jookide ostja vanus. Seadusemuudatusega võimaldatakse teha kontrolloste, et selgitada, kuidas täidetakse nõuet, et alkoholi ei müüda alaealisele. Samuti muutuvad võimalikuks kontrolltehingud salaalkoholi müügi tuvastamiseks.